2009-07-02

Mars'ta Hayat Bulundu!

Kaç kere bu habere denk geldiniz? İçeriği neydi? Küçük yeşil canlıların akıl almaz pozları 4. sayfada mıydı?

Ben şahsen birkaç kere denk geldim. Hiç birinde de uzaylılar yoktu. "Yüzeyindeki su kanalları, Mars'ta bir zamanlar büyük okyanus ve nehirlerin olduğuna," "kutuplardaki buzullar, Mars'ta şu anda bile su olduğuna", bunlar da gezegende bir zamanlar hayat olabileceğine işaret ediyordu, evet, ama başlıkta söz verilen hayattan eser yoktu.

"Reyting haberciliği" şeklinde açıklayabilirsiniz belki, ama ben burada daha derin bir aylaklık görüyorum. Çoğunlukla bilim haberlerinde gördüğüm bu aylaklığın deseni şu şekilde: Heyecan verici, heveslendirici bir başlık; çevirdiği haberin konusunu on dakika önce gidip Wikipedia'dan okumamış birinin yazdığı içerik; ve olmayan "kaynak" kısmı. Beni de en çok bu sonuncusu rahatsız ediyor. En azından haberi ödünç aldıkları yeri; haberin doğru terimlerle ve konuya az çok hakim* biri tarafından anlaşılabilir olacak şekilde yazıldığı yeri belirtseler, suçları hafiflemiş olacak. Ama, muhtemelen haber çevrimi ve aktarımı sırasında alınmış yaratıcı kararların ortaya çıkmaması için, bu son "kaynak" kısmı habere eklenmiyor.

Bilgi çağındayız. Artık, Mars'ta Hayat Bulundu haberi okuduğumda, uzaylıların ten renklerinin yeşilin tam olarak hangi tonu olduğunu, dün kahvaltıda ne yediklerini bilmek istiyorum. Haberi yazan stajyerin bunları nereden bildiğini de bilmek istiyorum.

--
*: i.e. on dakika önce gidip Wikipedia'dan okumuş

No comments:

Post a Comment